Graaf dieper in uw GPO relatie: Acht tips om uw contract te maximaliseren

Groepsinkooporganisaties (GPO’s) staan in de frontlinie van belangrijke gezondheidstrends in het hele continuüm van de gezondheidszorg. Met dit brede perspectief zijn zij bij uitstek in staat om zorgverleners te helpen vele uitdagingen het hoofd te bieden. GPO’s hebben hun leden bijvoorbeeld geholpen bij de voorbereiding op noodsituaties, energiebeheer, het beheer van geneesmiddelengebruik en op waarde gebaseerde aankopen.

Vandaag worden ziekenhuizen geconfronteerd met steeds hogere kosten en gederfde inkomsten en wenden zij zich opnieuw tot hun GPO’s voor hulp. Bijna tweederde van de Amerikaanse gezondheidsstelsels die in een onderzoek van 2018 werden opgenomen, meldden tussen 2015 en 2017 een daling van de operationele marges met 44%. Een belangrijke factor in deze eroderende marges is de stijging van de bedrijfskosten, die in dezelfde periode drie procentpunten hoger lag dan de inkomstengroei. Naarmate we meer in de richting van op waarde gebaseerde zorg evolueren, is de druk om de totale kosten te drukken groter dan ooit.

In dit klimaat zijn de meeste ziekenhuizen voor financiële hulp afhankelijk van inkoopcombinaties. Ziekenhuizen die gebruik maken van GPO’s besparen zelfs 13,1% op de inkoopkosten voor toelevering in vergelijking met ziekenhuizen die dat niet doen. Als gevolg daarvan zullen GPO’s de uitgaven voor gezondheidszorg in de komende 10 jaar naar schatting met 456,6 miljard dollar doen dalen.

Met name OK-benodigdheden vormen een belangrijke kostencategorie die bijzondere aandacht verdient. Afhankelijk van het specialisme en de ingreep kunnen sommige chirurgische benodigdheden 50% of meer van de totale kosten per geval vertegenwoordigen, aldus OR Manager (Vol. 28 No. 7 July 2013).

Het komt erop neer dat GPO’s partners in de toeleveringsketen zijn die de kosten voor hele gezondheidssystemen kunnen helpen drukken, terwijl het personeel in de gezondheidszorg zich kan concentreren op de zorg.

Zodra u verder kijkt dan de volumekortingen die u via geaggregeerde inkoop hebt verkregen, zult u een schat aan aanbiedingen met toegevoegde waarde van uw GPO aantreffen. Bedenk eens hoe u voordeel kunt halen uit deze acht GPO-diensten:

Verwant artikel

  1. Oplossingen op basis van business intelligence
    De HIMSS-organisatie definieert business intelligence als de aggregatie, analyse en het gebruik van klinische, financiële, operationele en niet-traditionele gegevens die binnen en buiten de gezondheidszorg worden verzameld om de besluitvorming rechtstreeks te informeren. (6) BI heeft het vermogen om een positieve invloed uit te oefenen op de patiëntenzorg, de gezondheidsresultaten en de bedrijfsvoering, zodat bruikbare feedback over de gegevens kan worden gegeven. (1) Veel GPO’s hebben instrumenten voor bedrijfsinformatie ontwikkeld om aanbieders te helpen.
  2. Optimalisering van de toeleveringsketen
    De meeste GPO’s bieden hun leden gespecialiseerde uitgavenanalyses die bijdragen tot de optimalisering van de toeleveringsketen en tot benchmarking. Velen bieden zelfs standaardisering van artikelstammen en nomenclaturen, samen met Enterprise Resource Planning (ERP)-systemen en -hulpmiddelen om gegevens te analyseren en te verstrekken die leden kunnen gebruiken om uw toeleveringsketen te optimaliseren.
  3. Consolidatie van voorkeursitems voor artsen en klinieken (PPI/CPI)
    Klinische leiders zijn in de eerste plaats wetenschappers, die nauwkeurige, onbevooroordeelde, op bewijsmateriaal gebaseerde informatie nodig hebben om beslissingen over kwaliteit en kosten te ondersteunen die van invloed kunnen zijn op de resultaten voor de patiënt. Veel GPO’s bieden specifieke adviesdiensten aan om ziekenhuizen te helpen bij de samenwerking met deze belanghebbenden om te komen tot standaardisatie van medische hulpmiddelen zoals implantaten en andere “voorkeurskaart”-artikelen.
  4. Gebruik en standaardisatie
    Vraag welke programma’s uw huisarts en gecontracteerde leveranciers aanbieden om de verspilling en de kosten van het voorraadbeheer te verminderen en zo besparingen te realiseren op het niveau van de procedures.
  5. Procesverbetering
    GPO’s zoeken voortdurend naar meetbare verbeteringsoplossingen om de terugbetaling te maximaliseren en de bottom line te beschermen of te verbeteren door het aanbieden van consultatieve diensten.
  6. Margeverbetering
    Hoewel veel oplossingen gericht zijn op margeverbetering, hebben nieuwere programma’s zoals de herziening van gebundelde betalingen en het stroomlijnen van servicelijnen een directe impact op de marges. GPO’s kunnen gegevens van aanbieders samenvoegen om hun leden benchmarks voor klinische gegevens en voor de toeleveringsketen aan te reiken.
  7. Personeel Onderwijs
    GPO’s bieden een grote verscheidenheid aan opleidings- en bijscholingsprogramma’s van interne bronnen, contractleveranciers en fabrikanten van medische hulpmiddelen – waaronder veel programma’s die helpen te voldoen aan de vereisten voor permanente educatie.
  8. Op waarde gebaseerde inkoop (VBP)
    Sommige GPOS kunnen hulp bieden bij VBP, waarbij de betaling van de leverancier wordt gekoppeld aan betere prestaties. Deze vorm van betaling houdt in dat zorgaanbieders verantwoordelijk zijn voor zowel de kwaliteit als de kosten van de zorg die zij verlenen. Het tracht ongepaste zorg te verminderen en de best presterende zorgverleners te identificeren en te belonen.

Opmerking van de auteur: Sommige GPO’s kunnen nog andere voordelen bieden dan de acht hier vermelde categorieën en/of gebruiken een andere nomenclatuur voor hun programma’s. Op de websites van de afzonderlijke GPO’s vindt u gedetailleerde lijsten. Neem contact op met uw GPO-accountvertegenwoordiger voor toegang tot of gebruik van deze of andere diensten. Zij zullen contact opnemen met het juiste personeel om de toegang tot de gevraagde dienst te bespreken.

GPO’s blijven supply chain-experts en leveranciers verenigen om best practices te delen, nuttige kennisgemeenschappen te creëren en nieuwe modellen aan te bieden om leden te helpen hun uitgaven te beperken en hun marges te verhogen door kosten, kwaliteit en resultaten op elkaar af te stemmen.


Over de auteur: Skip Carlson is een ervaren deskundige op het gebied van medische verkoop, marketing, leiderschap, training en onderwijsondersteuning met meer dan 43 jaar vooruitstrevende prestaties in de medische industrie, waaronder ziekenhuismanagement, productie van medische hulpmiddelen, revenue cycle management, personeelsontwikkeling en -beoordeling, verkooptraining en afstandsonderwijs.

Categories:

Toeleveringsketen